.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
روابط پنهاني بابك زنجاني بررسي مي‌شود

بابك زنجاني، او ديگر جزو نام‌هايي شده كه تمام مردم با آن آشنايي دارند. پرونده اين بدهكار اقتصادي همچنان از سوي قواي سه گانه در جريان است. اين پرونده كه از سال گذشته كليد خورده در چند برهه مختلف زماني با جنجال‌هاي زيادي رو به رو شد كه اعتراف روز دوشنبه بابك زنجاني مبني بر همكاري تيمي پنهاني و پشت پرده با وي در عقد قراردادهاي ميلياردي از جمله مهم‌ترين آنها بود. زنجاني در اعترافش اعلام كرده بود كه او تنها يك ويترين از اين پرونده و ماجراي پنهان ميلياردي است.

به گزارش شمال نیوز محمدعلي پورمختار، رييس كميسيون اصل نودم در گفت‌وگو با « اعتماد» ضمن اشاره به اعتراف اخير بابك زنجاني خبر از بررسي روابط بابك زنجاني با ساير نهادها و مسوولان مي‌دهد تا هرچه زودتر مشخص شود كه چه كسي در پشت پرده معاملات بابك زنجاني دست داشته است.

به گفته پورمختار، «ارتباط افراد يا بعضا نهادهاي داخلي يا خارجي با بابك زنجاني از روز گذشته و در پي اعترافات زنجاني كليد خورده است، لذا در جلسه‌يي كه اعضاي كميسيون اصل 90 برگزار كردند قرار گذاشته ايم تا تحقيقات خود را از برخي نهادها در اين زمينه آغاز كنيم.» او با اشاره به گفته‌هاي اخير غلامحسين محسني‌اژه‌يي مبني بر تاييد همكاري وزارتخانه‌هاي نفت و اطلاعات و همچنين سپاه پاسداران با بابك زنجاني تا قبل اعلام بدهكاري‌ها و تخلفات مالي زنجاني، تاكيد مي‌كند: ما در بررسي همكاري نهادها و اشخاص با بابك زنجاني، تمامي گزينه‌هاي موجود را بررسي خواهيم كرد ولي اين اعلام بررسي به معنا اتهام زدن به هيچ نهاد يا شخص حقوقي يا حقيقي نيست مگر آنكه از طريق مراجع ذي صلاح همكاري اين افراد يا نهادهاي بررسي شده با آقاي زنجاني در تخلفات مالي اثبات شود.

چندي پيش اعلام شده بود كه براي تسويه بدهي‌هاي بابك زنجاني برخي دارايي‌هاي ايشان به جهت پرهيز از خسارت به اموال عمومي به جاي توقيف فقط مصادره خواهند شد، در حالي كه در ابتدا اعلام كردند تمامي اموال وي توقيف مي‌شود.

توقيف فقط شامل حال اموال خصوصي ايشان مي‌شود. از آنجايي كه تمامي دارايي‌ها و اموال شخصي محسوب نمي‌شود لازم است تا به جاي توقيف اين اموال را مصادره كنيم. شركت‌هاي خصوصي تحت انحصار، باشگاه راه‌آهن و توليدي‌ها بابك زنجاني از جمله مصاديق اين مساله است كه درباره مصادره آنها به زودي تصميم‌گيري خواهد شد.

مصادره باشگاه راه‌آهن يكي از همين موارد است كه اعضاي كميسيون اصل نودم نيز به آن اشاره داشتند.

بله، اين مصادره در جهت جبران بخشي از بدهي‌هاي آقاي زنجاني انجام خواهد گرفت.

اما مديرعامل اين باشگاه از بدهي‌هاي سنگين باشگاه راه‌آهن خبر داد كه با توجه به ارزش مالي باشگاه راه‌آهن نمي‌تواند در جبران بدهي‌هاي زنجاني نقش‌آفرين باشد.

بالاخره براي جبران بدهي‌هاي آقاي زنجاني تمامي اموال و دارايي‌هاي ايشان در نظر گرفته شده كه باشگاه راه آهن بخشي از اين دارايي‌هاست. وقتي قرار باشد كه چيزي براي مصادره قيمت‌گذاري شود بر اساس مطالبات و بدهي‌هاي آن قيمت‌گذاري مي‌شود. باشگاه راه‌آهن نيز طبيعتا بدهي‌هاي خاص خودش را دارد كه طبيعتا لازم است قبل از قيمت‌گذاري به صورت كامل و شفاف اعلام شود. البته دادسراي تهران در اين زمينه نظارت لازم و كافي خواهد داشت تا بتواند اعلام نظر قطعي كند. فراتر از اين، باشگاه راه آهن از جمله باشگاه‌هاي قديمي و با سابقه كشور محسوب مي‌شود و خواهان زيادي دارد.

درباره چك‌هاي آقاي زنجاني بفرماييد. گفته مي‌شود ايشان به وزارت نفت چك‌هايي را جهت پرداخت بدهي‌ها ارائه كرده است؟

ايشان چكي به وزارت نفت دادند كه سر رسيد آن بر اساس توافقنامه و تعهدي كه داشتند ارديبهشت ماه است كه اميدواريم اين مبلغ محقق بشود. البته ما منتظر نشديم كه وقت اين چك برسد و ببينيم كه مبلغ چك واريز مي‌شود يا نه بلكه اموال با همكاري شخص آقاي زنجاني شناسايي شده و درصدد واگذاري به وزارت نفت يا فروش به عام هستيم.

روز دوشنبه يكي از اعضاي كميسيون اصل نودم، خبر از اعتراف جديد آقاي زنجاني دادند و گفتند كه بابك زنجاني اعلام كرده است: «با يك تيم همكاري داشته‌ام كه من فقط ويترين آن هستم»، آيا كميسيون بنا ندارد در رابطه با اين موضوع تصميمي بگيرد يا ورودي داشته باشد؟

اگر آقاي زنجاني چنين اعترافي را هم نمي‌كرد مشخص بود كه با يك تيمي در پشت پرده همكاري دارد چراكه چنين بدهي‌هاي سنگيني نمي‌تواند كار يك نفر باشد. معمولا يك تيمي در اين‌گونه پرونده‌ها وجود دارد كه فرد را حمايت يا مديريت مي‌كند. اما احيانا اگر بخواهد برداشتي صورت بگيرد كه منظور از تيم فلان نهاد يا فلان ارگان است، بايد بگويم كه خير چنين چيزي نيست. من فكر مي‌كنم كه تيمي وجود دارد در داخل و خارج از كشور ايشان را مديريت مي‌كرده كه بايد مورد بررسي قرار بگيرد.

در سال گذشته آقاي محسني‌اژه‌يي، دادستان كل كشور اعلام كرده بودند كه آقاي بابك زنجاني تا قبل از اينكه تخلفات و بدهي‌هايشان مشخص بشود در فروش نفت با وزارت نفت، اطلاعات و سپاه پاسداران همكاري‌هايي داشته است. آيا اين مساله را كميسيون اصل نودم رسيدگي خواهد كرد؟

بالاخره ما گزارشاتي به صورت رسمي از برخي از اين همكاري‌ها تهيه كرديم. آنها نيز درباره بخشي از اين همكاري‌ها به ما گزارشاتي ارائه كرده‌اند.

آيا در اين گزارشات دريافتي شواهد و مستندات خاصي وجود داشته است كه مرحله جديدي از پرونده را آغاز كند؟

به معناي اينكه بخواهد دليلي بر كشف جرم يا تخلف باشد فعلا خير. ما در بررسي همكاري نهادها و اشخاص با بابك زنجاني، تمامي گزينه‌هاي موجود را بررسي خواهيم كرد ولي اين اعلام بررسي به معناي اتهام زدن به هيچ نهاد يا شخص حقوقي يا حقيقي نيست مگر آنكه از طريق مراجع ذي صلاح همكاري اين افراد يا نهادهاي بررسي شده با آقاي زنجاني در تخلفات مالي اثبات شود. اگر در اين پرونده سوءاستفاده، رانت خواري يا تباني صورت گرفته باشد مطمئن باشيد كه برخورد خواهد شد./350


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.037 seconds.